ساعات کار : شنبه تا جمعه - 09:00-23:00

 

09224520816

021-36624492

insta:Sportfix_group
 

تهران، بلوار امام رضا(ع)، مجتمع تجاری خانواده

اسپورت فیکس

تعمیر دوچرخه

گروه اسپورت فیکس به عنوان گروه تخصصی و مجاز تعمیر دوچرخه یکی از تخصصی‌ترین مراکز سرویس و تعمیر دوچرخه میباشد که سالهاست به‌صورت کاملاً تخصصی و علمی در این زمینه فعالیت دارد.

گروه اسپورت فیکس با داشتن متخصص‌ترین تعمیرکاران در سطح شهر تهران و کرج توانسته‌ تجربه چندین ساله خود را در تعمیر دوچرخه با علم روز دنیا گره بزند و یکی از مراکز تعمیر به‌روز در این زمینه باشد.

گروه اسپورت فیکس ارائه دهنده خدمات به تمام برندهای داخلی و خارجی دوچرخه می باشد.

نصب و تعمیر دوچرخه در کمترین زمان ممکن توسط تعمیرکاران متخصص اسپورت فیکس در محل شما انجام می شود. از این رو هیچ نیازی به مراجعه حضوری شما و یا انتقال و جابه جایی دستگاه معیوب وجود ندارد. استفاده کنندگان از دوچرخه در منازل و سازمانها می توانند به سادگی از خدمات گروه اسپورت فیکس در تعمیر دوچرخه استفاده کنند.

تعمیرات دوچرخه به دانش فنی احتیاج دارد و برای کسانی که تخصصی در این رابطه ندارند پیشنهاد نمی شود. می توان با مقداری تحقیق و مطالعه نیازهای عمومی و پیش پا افتاده را برطرف کرد. اینکه چگونه از وسیله خود نگهداری کنیم را همه به صورت غریزی می دانند. منظور از نگهداری این است که چه کارهایی انجام دهیم یا ندهیم تا نیازی به تعمیرات دوچرخه خود پیدا نکنیم. در ادامه به ارائه مطالبی در مورد دوچرخه و تعمیرات آن اشاره می کنیم.

روش هایی موثر برای تعمیر دوچرخه

دقت داشته باشید که اندازه یک دوچرخه مناسب برای دوچرخه سوار بستگی به نوع دوچرخه و قامت شخص دارد و مبنای گزینه آن اختلاف بین دو ارتفاع می باشد.یکی ارتفاع فاق (بین پاها) بهره گیری کننده و دیگری ارتفاع فاصله بالای بست لوله زین تا زمین.این اختلاف ارتفاع X باید در دوچرخه هاي شهری و مسابقه و جاده حداقل x=2/5 cm و در دوچرخه هاي اسپرتی حداقل X=5 cm و در دوچرخه های کوهستان حداقل X=12 cm باشد این اندازه را می‌توان با قرار دادن دوچرخه در میان پاها بازرسی کرد.

تنظیمات اولیه جهت استفاده از دوچرخه

1-2-بستن پدالها :

چون پدالهای راست و چپ دارای رزوه متفاوت می باشند باید دقت کنید که حتما هر پدال در محل خودش قرار گرفته و بسته شود.

برای این کار ابتدا پدالها را با دست در محل فوق قرار داده و قسمت آچار خور آنرا بپیچانید تا جائیکه اطمینان حاصل شود که رزوه ها کاملا درست بسته شده و محور پدال کاملا عمودی بر بازوی پدال بسته شده باشد.

سپس آن ها را محکم نمائید.جهت نصب پدال طرف راست را (که علامت R دارد) بر روی بازوی رکاب طرف راست (سمت طبق جلو) بسته و آنرا در جهت عقربه هاي ساعت بوسیله آچار محکم کنید همین طور رکاب سمت چپ را (علامت L دارد) بر روی بازوی رکاب طرف چپ بسته و آنرا در جهت تصویر عقربه های ساعت محکم نمائید

2-2-تنظیم زین :

ارتفاع مناسب زین بگونه اي تنظیم می‌شود که در هنگام نشستن روی آن و قرار دادن پاشنه پا روی پدال (بهتر است بدون کفش باشد)

زانو به حالت مستقیم قرار گیرد.در نتیجه هنگام پدال زنی،زانو اندکی کشیده می‌شود جهت تنظیم زین کافیست که پیچ بست لوله زین را شل نمائید.آنگاه با وارد نمودن ضربه اي آرام به زین آن را تا اندازه ای دلخواه تنظیم نموده و بعد پیچ را کاملا محکم نمائید روی لوله زین دارای خط نشانه می باشد که باید حداقل تا خط نشانه لوله زین وارد تنه دوچرخه شده باشد.

 

اگر پیچ بست لوله از نوع بازشو فوری باشد کافی است که اهرم پیچ را به سمت خارج بکشید تا آزاد شود و در موقع بستن آنرا به سمت داخل فشار دهید تا سفت شود اگر کاملا محکم نشد بوسیله مهره تنظیم مربوطه آنرا تنظیم نمائید بوسیله گیره زین یا گیره روی میله زین (با بهره گیری از آچار) زین را به گونه ای تنظیم کنید که افقی قرار گیرد دقت داشته باشید که پس از هر زمان تنظیم اطمینان حاصل کنید که کلیه مهره ها و بست زین کاملا سفت بوده و همین طور زین در محل خود قابل چرخش نباشد.

2-تنظیم ارتفاع بازوی فرما ن یا کرپی:

جهت این تنظیم پیچ اصلی بازوی فرمان (A) را کمی شل کرده و بعد به ارامی توسط وسیله ای که به بازوی فرمان آسیب نرساند (مثل چکش لاستیکی یا یک تکه چوب به عنوان ضربه گیر) چند ضربه به آن بزنید تا مهره شیبدار (D) انتهایی آزاد گردد سپس می‌توانید ارتفاع بازوی فرمان را به دلخواه تنظیم نمائید بعد از تنظیم و اطمینان از این که خط نشانه روی بازوی فرمان (B) داخل لوله دو شاخ شده و بازوی فرمان و چرخ جلو در یک راستا باشند پیچ اصلی (A) را کاملا محکم نمائید برای تنظیم فرمان باید پیچ مربوطه روی بازوی فرمان را کمی شل کرده و بعداز آن که اوضاع مناسب برای فرمان ایجاد گردید دوباره پیچ را سفت نمائید

4-2- بازرسی های قبل از اس تفاده دوچرخه:

همۀ وقت} گذشته از استفاده از دوچرخه خود موارد زیر را بازرسی نمائید:

از درست کار کردن ترمزها مطمئن شوید.

-مهره های چرخهای عقب و جلو و همین طور پیچ های بازشوی فوری کاملا محکم باشند.

-فشار باد تایرها تنظیم باشد.

-فرمان و بازوی فرمان ،زین و لوله زین بطور صحیح قرار گرفته و محکم باشند.

-کلیه قطعات دوچرخه از قبیل پدال ،ترک بند،جک،و غیره کاملا محکم بوده و در جای خود قرار داشته باشند

3-نگه داری و سرویس های دوچرخه:

1-3-نگه داری و سرویسهای مربوط به دوچرخه از مواردی است که معمولا از آن غفلت میشود.این موضوع به خاطر این است که دوچرخه وسیله ای ساده فرض می شود که نیازی به نگه داری و مراقبت ندارد و یا این که مراقبت از ان به یک نوجوان که در این اساس تجربه ای ندارد واگذار می شود در صورتی که دوچرخه ای برترین و بالاترین بازده را دارد که سرویس و نگهداری دوره ای ان مرتب انجام شود و این موارد بهتر است توسط یک متخصص یا تعمیر کار دوچرخه انجام گیرد.واگذاری سرویس دوچرخه به یک متخصص از این نظر پیشنهاد می‌گردد که انجاماین کار نیاز به مهارتهای ویژه و ابزار مخصوص دارد.

به نکات زیر دقت فرمائید

الف) پیشنهاد می شود که کارهای اساسی توسط تعمیرگاه مجاز دوچرخه انجام گیرد

ب) در مورد دوچرخه های کوهستان تعمیرات و بازرسی ها باید در فواصل زمانی نزدیکتر انجام گیرد.چون از آن گونه دوچرخه ها در شرایط سخت تری استفاده می شود.

پ)هرگز از روغن و یا گریس بر روی تایرها،طوقه ها و لنتهای ترمز (که نقاط حساس جهت ترمزگیری می باشند) استفاده نکنید.

ت)هنگام روغن کاری زنجیر استفاده از یک یا دوقطره روغن کافیست.بعد از روغن کاری زنجیر در حالی‌که زنجیر را می چرخانید روغن اضافی را بوسیله پارچه تمیز کنید.

3-3- انواع روغن وگریس مورد استفاده :

روغن:روغن معمولی موتور جهت روغنکاری زنجیر،اتومبیل،شانژمان عقب و جلو و غیره مناسب می باشد.

گریس معمولی:جهت گریسکاری اطراف لوله زین و کرپی فرمان،یاتاقانهای پدال و فرمان و..باگریس مخصوص بلبرینگ گریسکاری شود.

4-3-شستشوی دوچرخه و اجزاء آن :

جهت طول عمر اکثر و کارکرد بهتر دوچرخه پیشنهاد می شود که کلیه قسمت های متحرک آنرا نظیر طبق،زنجیر،توپی ها و اتومبیل را همواره تمیز و بدون گرد و خاک نگهداری نمائید.جهت شستشو می‌توانید از آب گرم به همراه مواد شوینده معمولی استفاده کنید که متعاقبا باید با آب شسته شود و بعد با پارچه تمیز خشک گردد.

توجه:

-بعد از هر زمان شستشو دوچرخه کلیه قسمتهای متحرک و قابل روغنکاری را روغنکاری نمائید و همچنین دقت شود که آب صابون از روی ترمز و طوقه پاک شده باشد.

-هیچ وقت از مواد حلال مثل بنزین و یا تینر جهت تمیز کردن قطعات دوچرخه استفاده نکنید.

-قطعات پلاستیکی را فقط با اب و صابون شستشو دهید.

4-دوچرخه های کوه ستان و مسافرتی:

آن گونه دوچرخه ها برای استفاده در شرایط سخت ساخته شده اند و معمولا دارای آلبوم یاتاقان (B.B.sheel) یکپارچه می باشند.

(بدین معنی که محور یاتاقان پدال به همراه یاتاقانهای مربوطه بصورت یکپارچه میباشند.)

با این حال باید سرویسهای دوره ای را در فواصل کوتاهتر انجام داد.همچنین برای طی مسافتهای طولانی آچارهای مورد نیاز و تعدادی قطعات یدکی نظیر تیوپ،کابل ترمز،لنت ترمزویا لامپ به همراه داشته باشید.

1-4-تعویض لنت ترمز دوچرخه:

جهت کارایی بهتر ترمز بایستی از لنت ترمز با کیفیت بالا استفاده کرد و همۀ وقت سائیدگی لنتها را بازبینی نمائید.در صورتی که شیارهای لنت کاملا صاف شده باشند هر دو لنت را تعویض نمائید.توجه داشته باشید که در لنت ترمزهای قابدار وقتی فاصله سطح تماس لنت با طوقه تا قاب نگهدارنده به2 mm میرسد لنت بایستی تعویض گردد.

1-1-4-تنظیم لنت های ترمز:

برای این منظور باید توجه داشته باشید که لنت از تایر یک میلی متر پایین تر قرار گیرد.تا با لاستیک در گیر نباشدلنت ها باید به گونه ای تنظیم شود که با توجه به جهت گردش چرخ زاویه دار باشد.(این تنظیم مانع ایجاد صداهای ناهنجار در هنگام ترمزگیری می شود برای ترمزهای معمولی کافی است که پیچ مربوط به لنت را کمی شل کنید و با لغزاندن لنت در شیار مربوطه،طبق شرح بالا آنرا تنظیم کنید

بازدیدهای دوره ا ی:

توجه داشته باشید که سیستم انتقال نیرو شامل شانژمان،خودروریا،طبق و زنجیر،بدلیل چرب بودن، جاذب گرد و غبار و ذرات جامد بوده که پس از مدتی این ذرات کم کم انباشته شده پس از مدتی سفت شده و در رکاب زدن های متوالی باعث خوردگی دندانه های طبق و خودرو و شانژمان عقب (چرخ دنده های پلاستیکی راهنمای زنجیر) و همچنین بازشدن دندانه های زنجیر و نهایتا خرابی زنجیر می شود.

بنابراین در هر 30 کیلومتر رکاب زدن،لازم است سیستم انتقال نیرودوچرخه (شانژمان عقب،خودرو،طبق و زنجیر) را با نفت یا گازوئیل شستشو داده و سپس با ریختن چند قطره روغن بر روی زنجیر و رکاب زدن بصورت خلاص (بسمت عقب)،دوچرخه شما دوباره آماده استفاده بهینه است